Tuesday, November 11, 2014

Pad Selepas Bersalin

Assalamualaikum

Juz nak share tentang pad selepas bersalin.

Kebiasaannya selepas bersalin, nurse akan pakaikan pad bertali kerana ianya lebih mudah dipakaikan dan ditanggalkan. Selepas bertarung nyawa melahirkan, ibu2 tak mampu nak berdiri apatah lagi nak pakai pad dengan sendirinya. So..pad bertali ni boleh dipakaikan sewaktu ibu masih terbaring di dalam labor room.

 ni lah rupa pad bertali yang nurse pakaikan tu...(kredit to: en google)

Tapi, biasanya pad bertali ni akan senget benget kedudukannya. Maksudnya ia tak tetap, boleh menyebabkan kebocoran yang sgt dasyat. Huhu (ini berdasarkan pengalaman saya sewaktu selepas bersalin). Redha je lah sebab kita pun tak mampu nak pakai sendiri. Hari pertama selepas bersalin, memang akan kotor cadar hospital.. 

 ni maternity pad yang dicadangkan oleh kakak saya untuk digunakan sepanjang berpantang selepas bersalin (kredit to: en google)

Gambar di atas ni pulak adalah maternity pad yang biasanya dicadangkan buat ibu2 selepas bersalin. Sewaktu bersalin anak pertama dulu, 4-6 jam selepas bersalin, selepas cuci dan mandi, saya memang guna maternity pad yang ni la.. Tapi ia bukan feveret saya.. Selepas seminggu lebih, saya gantikan maternity pad dengan pad biasa yang digunakan sebelum mengandung. 


ni pulak pad herba yang digunakan sepanjang berpantang selepas bersalin anak kedua

Sewaktu besalin anak kedua, hari pertama memang takleh elak, saya dipakaikan pad bertali seperti biasa. Ketika mandi dan cuci segala kotoran darah bersalin, terus saya gunakan pad herba ni. Rasanya yang sejuk berangin (disebabkan kandungan herba pada pad ini), buat saya rasa lebih segar. Kotoran dan darah keluar dengan lebih banyak (perlu ditukar dengan kerap di awalnya). Yang penting, lambat bocor, tetap pada kedudukan. 

InsyaAllah, bersalin kali ketiga nanti pun (dijangka next year, 2014), saya memang takkan bertukar, masih lagi setia nak guna pad herba yang sama ni. Boleh juga digunakan untuk normal period. 

Saya ada banyak stok, memang sengaja amik stok lebih, untuk adik beradik perempuan saya, untuk kawan2 rapat saya juga. So, sesiapa yang berminat, boleh sms/whtsapp saya ye. --> Nas, 019-9171283

No comments: