Tuesday, March 10, 2015

Cara Semulajadi Hilangkan Kelopak Garam @ Gegata

Assalamualaikum

Entri kali ni khas tentang Kelopak Garam atau jugak dikenali dengan nama gegata. Sebenarnya tetiba timbul rajin nak buat entri pasal ni sebab anak opismate yang dah lebih seminggu diserang Kelopak Garam ni.

Sambil2 dia dok mintak pendapat kwn2 opis macam mana nak hilangkan kelopak garam ni, sambil dia dok men'google' apa yang perlu dibuat.


Apa sebenarnya kelopak garam ni?

Contoh kulit yang dijangkiti Kelopak Garam: Gambar ihsan google dari shuhaidablog.blogspot.com


Kelopak garam ni berpunca disebabkan oleh samada alahan atau bukan alahan. Alahan ni maksudnya alahan kepada makanan, ubat, cuaca sejuk, atau sentuhan dengan apa-apa benda alahan. Bukan alahan ni maksudnya samada terkena sengatan, bisa binatang, jangkitan, tekanan pada bahagian badan atau cahaya matahari.

Kebiasaannya terjadi pada kanak-kanak, kadangkala terjadi pada orang dewasa jugak.

Cara rawatan semulajadi bagi kelopak garam ni, ada yang kata mandi dengan air garam. Ada juga yang mencadangkan dilumurkan dengan garam kasar ditumbuk bersama kunyit. Mak aiiiii.. kalau kita yang dewasa ni agaknya boleh la kot tahan pedih kulit kena buh kunyit dan air garam ni. Tapi kalau anak-anak? Agak2 meraung tak diorang? Heheheh. Tapi memang kebiasaannya petua orang-orang tua ni berkesan dan mujarab la kan.. (dengan izin Allah SWT).

Selain dari tu, cadangan rawatan untuk sakit kelopak garam ni

a) elakkan dari persekitaran atau makanan yang boleh menimbulkan alahan ni la.
atau
b) dapatkan antihistamin, yang mana bersifat menentang penghasilan histamin yang boleh menyebabkan timbulnya alahan.

Selain dari kesemua cadangan rawatan di atas, ada satu cadangan alternatif yang menggabungkan rawatan semulajadi dengan moden.

Ni la dia... Produk penjagaan kulit Marine Essence dengan Bamboo Salt

Kenapa saya kata ianya gabungan semulajadi dan moden? Sebab produk Marine Essence ni ditambah dengan garam buluh, yang mana garam buluh ni bersifat antibakteria yang mana boleh bantu mengurangkan masalah kelopak garam ni. 

Takde kandungan sabun, takde paraben, bebas bahan kimia yang mana sangat2 sesuai untuk kulit yang sensitif pada bahan kimia. So, anak-anak pun tak pedih jika dimandikan dengan beauty bar atau body wash Marine Essence ni, menyejukkan dan menyegarkan kulit dan juga mengawal kelopak garam ni dari merebak. 

Sekotak Marine Essence Beauty Bar ni ada 3 ketul sebesar tapak tangan. InsyaAllah tahan lama jika kena dengan cara penggunaannya. Juga ada liquid form iaitu body wash. 

Bolehla kiranya mempertimbangkan untuk menggunakan Marine Essence ni sebagai mengawal kelopak garam dari merebak teruk ye. 



Nas
0199171283

No comments: