Sunday, May 2, 2010

simptom2..

Hari ni 2 Mei 2010, hari ahad..aku mengalami simptom2 food-borne infection.. Tanda2nya adalah abdominal cramp and diarrhea.. Since smlm, perut ni rasa sgt memulas2 n senak tp takla pulak rasa nak ke tandas. Tertonggeng2 aku ats katil. Dah letak habis separuh botol minyak yuyi cap limau (yg dicurik dari kak za n buat reta sndiri..;p)..pastu siap tido meniarap biar perut atas bantal..lama jugak la..siap bertukar posisi utk lebih selesa. Dah pukul 4 pg tapi takleh tido lagi sbb senak sgt..seingat2 aku last skali sakit cmtu pada hujung bulan 1 aritu. Apa yg aku mkn ye... Pagi bfast roti canai segera+milo, tghari mkn sup ayam, pastu mlm pas jadi juri Ladies Nite tu ada la pulak jamuan nasik goreng..Pas mkn nasik goreng tu terus perut ni memulas2.. Kalu ikut perkiraan, utk mendapat food-borne infection, mesti lah memakan mknn yg tercemar selepas 6 jam.. So...maksudnya, mybe aku telah termakan sup ayam yg tercemar! eeeeeeeeeeeee...takkan la sndiri masak pun tak bersih..(ayaksss...mustahil2)..tp mungkin jugak disbbkan oleh ayam yang dh berusia lebih 2mggu berada di dalam fridge tu..huhuhu.. Hari ni pulak dh mula diarrhea, dr tghari td lagi, masuk je mknn, pegi tnds lagi..kalu cmtu takyah mkn la kan..senang crita.. Dah sakit2 cmni teringat pulak masa aku mengajar tajuk Food Spoilage kat budak2..suka je diorg dgn tajuk ni..sbb konon2 leh berangan jadi doktor..heheheh.. dan dgn idea dari topik ni jugak la aku buleh menjawab pada pelajar2 asrama yg selalu sakit perut, katanya keracunan mknn selepas mkn mknn kat kafe.. Ye la..mknn kat kafe yg dimasak dari pg dijual smpai ke mlm hari.. mau taknya sakit perut..sian diorg..takde pilihan.

*p/s: kesian budak2 yg sokmo sakit perut pas mkn mknn kat kafe tersebut. ;'(

No comments: